Artykuły

Business Process Outsourcing

Business Process Outsourcing (BPO) to nowoczesne rozwiązanie pozwalające zoptymalizować koszty prowadzenia przedsiębiorstwa. Jakie narzędzia wykorzystuje i dlaczego warto zainwestować w tego typu usługi?

Business Process Outsourcing – definicja

Business Process Outsourcing, znany w Stanach Zjednoczonych jako Business Process Offshoring, opiera się na outsourcingu procesów biznesowych i polega na zlecaniu wybranych zadań zewnętrznym usługodawcom, którzy specjalizują się w określonej działalności. Nowoczesne przedsiębiorstwo pozbywa się w ten sposób procesów back-office, które nie są kluczowe dla danej działalności, ale nadal niezbędne do jej prowadzenia, chociażby ze względów prawnych lub marketingowych. Do najczęściej oddelegowywanych zadań należą procesy związane z:

  • administracją,
  • obsługą finansowo-księgową,
  • telemarketingiem,
  • HR,
  • IT,
  • logistyką.

Usługi związane z Business Process Outsourcing zadebiutowały na polskim rynku na początku XXI wieku i szybko stały się jedną z najszybciej rozwijających się branży w sektorze biznesowym. Nowoczesne centra BPO powstają m.in. w Warszawie, Krakowie i Wrocławiu.

Minimalizacja kosztów prowadzenia firmy

Outsourcing procesów biznesowych pozwala zoptymalizować koszty związane z prowadzeniem działalności – zlecanie zadań zewnętrznym usługodawcom jest tańsze niż zatrudnianie własnych pracowników biura obsługi klienta, przygotowywanie dla nich niezbędnej infrastruktury czy narzędzi do pracy. Business Process Outsourcing pozwala uniknąć nie tylko kosztów związanych z wypłatą wynagrodzeń, ale także zminimalizować obciążenia fiskalne czy opłaty wynikające z konieczności odprowadzania składek ZUS. Dzięki skorzystaniu z usług zewnętrznej firmy znikają także koszty związane ze szkoleniem pracowników.

Business Process Outsourcing a wydajność przedsiębiorstwa

Business Process Outsourcing to nie tylko oszczędności – realną korzyścią wynikającą z oddelegowania zadań dla zewnętrznych podmiotów jest także usprawnienie procesów biznesowych zachodzących w przedsiębiorstwie. Pracownicy firm zewnętrznych posiadają specjalistyczną wiedzę i doświadczenie, co pozwala im wykonywać określone zadania zdecydowanie sprawniej niż osobom zatrudnionym w macierzystej organizacji. Firmy zajmujące się outsourcingiem procesów biznesowych dysponują pełną infrastrukturą technologiczną, a także gwarantują transparentność swoich działań i dostarczają precyzyjne raporty na temat obsługiwanych obszarów, co pozwala na doskonalenie procesów.